About Me

My photo
sekarang... sy seorang student from UTeM... hihi.. bangga dgn utem..."utem ku cemerlang.. utem ku gemilang.. utem ku terbilang..." lagu UTeM.. hahaha

Baloon :)

Baloon :)

my love

my love

Saturday, October 13, 2012

Syurga 'Ajilah


“Wahai tuhan yang Maha Pencinta, terimalah cintaku yang sederhana ini, dan izinkanlah aku merasa cintaMu yang Maha Indah...”

Assalamualaikum sumer... Ari ni cy ct nak bercerita sikit pasal syurga 'Ajilah.. ramai yang xtau yang syurga ajilah ni adalah syurga yang telah didahulukan di dunia ni.. Syurga 'Ajilah ni  adalah rumah tangga ataupon perkahwinan.. betulkan cik ct if sy salah ok :) 

Kenapa rumah tangga dipanggil syurga Ajilah ek?? Sbb rumah itu haruslah dibina dengan kasih sayang,mawaddah,sakinah,qanaah redha.. hehehe...Ambik sikit kata2 ulamak kita :- “Carilah syurga ‘Ajilah yang berupa ketenangan hati kerana barangsiapa yang tidak mendapat syurga di dunia lagi, maka sukarlah ia mendapat syurga di akhirat nanti!” .

ok! kdg2 dalam berumah tangga ni ader gado2 sikit kan? it's normal k syg2 sekalian... give n take la k... Antara sabda yang nabi kita Muhammad s.a.w :- “Orang yang baik antara kamu adalah orang yang paling berlaku baik terhadap isterinya dan akulah orang yang paling baik terhadap isteri dari kalangan kamu.” – Riwayat Tirmizi.

tanggungjawab suami plak :- “Tanggungjawab suami terhadap isterinya adalah apabila kamu makan, hendaklah kamu beri makanan untuk isterimu. Apabila kamu memakai pakaian, kamu berikan pakaian untuk isterimu. Jangan kamu pukul isterimu pada bahagian muka. Jangan kamu keluarkan perkataan yang jahar di hadapannya iaitu perkataan yang menyakiti hati dan dibenci. Jangan kamu tinggalkan isterimu seorang diri kecuali dalam rumah.” – Riwayat Abu Daud.

Berhadapan dengan isteri yang kadang-kadang bermacam ragam juga telah diajarkan oleh Rasulullah SAW.
Rasulullah SAW biasa memegang hidung ‘Aisyah. Jika dia (‘Aisyah) marah, Rasulullah SAW berkata: “Wahai Uwaisy, bacalah doa: “Wahai Tuhanku, Tuhan (yang mengutusi) Muhammad, ampunilah dosa-dosaku dan hilangkanlah kekerasan hatiku dan lindungilah diriku daripada fitnah yang menyesatkan.” – Riwayat Ibnu Sunni.

n mcam la cik ct dah bgtau ape yang suami ptt buat.. tp kat mana hak suami 2... hak suami 2 ialah isteri... sbb syurga istri bawah telapak kaki suami... Sesungguhnya kewajipan seorang isteri terhadap suaminya sangat banyak. Yang paling penting adalah menjaga dan menutupi. Rasulullah SAW bersabda:

“Kalau boleh aku perintahkan kepada seseorang agar bersujud kepada seseorang, nescaya aku perintahkan kepada perempuan agar bersujud kepada suaminya kerana betapa besar hak suami kepada isteri.”

Ok thats all from cik ct... :) jupe lg...

0 comments: